Spridda tankar om allt möjligt Projekt och tankar från hjärnkontoret

28feb/10Off

Macen som spelmaskin

Nyligen fick jag två Logitech Cordless Rumblepad 2-handkontroller i födelsedagspresent. Perfekta presenter till en kis som är uppfödd på NES, Gameboy och LucasArts-spel. Därför tänkte jag bjuda på min research inom områdena handkontroller och retrospel.

Logitech Cordless Rumblepad 2

Logitech Cordless Rumblepad 2 är en rip-off av handkontrollen till Sony Playstation, men en väldigt bra och robust sådan. Utrustad med totalt 10 programmerbara knappar (plus två icke-programmerbara), ett styrkors samt två analoga joysticks har den alla knappar man kan önska sig. Tillsammans med varje handkontroll medföljer en mottagare som du pluggar in i en ledig USB-port på datorn. Har du två Rumblepads blir det således till att offra två USB-portar på burken. På Macotekets hemsida får man intrycket av att det finns en speciell Mac-version av Cordless Rumblepad 2. Förmodligen är det bara en felskrivning från deras sida. För jag har inte inte hittat några som helst bevis på för att en speciell Mac-version av handkontrollen skulle existera, även om jag trodde så från början. "Mjukvaran" som Macoteket syftar på är troligtvis bara den för Windows. Någon mappningsmjukvara för Mac ingår (uselt nog) inte och går inte heller att ladda hem från Logitechs hemsida. Dock föreslår Logitech på sitt suportforum, att Mac-användare kan köpa programmet Gamepad Companion, om man vill kunna styra spel som inte stödjer handkontrollen.

HID

De flesta inmatningsenheter idag – möss, tangentbord, handkontroller, webbkameror etc. – kommunicerar via HID-gränssnittet. HID står för Human Interface Device och stöds sedan länge av OS X genom dess HID Manager. HID-inmatningsenheter förlitar sig på drivrutiner inbyggda i själva prylen. Du behöver alltså aldrig installera något i datorn så länge operativsystemet/programmet stödjer HID. Nu räcker det emellertid inte med att OS X har stöd för HID. Även programmen du har tänkt styra måste ha stöd för HID, vilket inte är någon självklarhet. Apples HID Manager är endast en "manager" i avseendet "systemstöd". Man önskar att Apple även hade skapat ett enkelt användargränssnitt där man hade kunnat mappa de olika enheternas beteenden mot tangentbord och mus, men något sådant finns inte i OS X.

Spel som stödjer Rumblepad 2

Några spel som jag har testat, som garanterat funkar out-of-the-box, är SNES9X och Colin McRae Rally. I det senare funkar till och med skakningarna i Rumblepaden, vilket gladde mig. Jag har även testat Doom 3 (som inte har stödet) men fann rätt snart att mus och tangentbord var bättre styrdon i FPS-spel. Någon lista över alla spel som har stödet inbyggt finns mig veterligen inte.

Spel som inte stödjer Rumblepad 2

Skulle inte programmet eller spelet stödja HID – som i exemplet Doom 3 ovan – finns en annan lösning. Genom ett mappningsprogram kan du låta inmatningsenheten imitera musens rörelser eller tangentbordets tangenter. Här är några program som låter dig göra det:

HID-mappningsprogram

  • ControllerMate är det mest avancerade inställningsprogrammet som jag hittat. Programmet har två delar: ett front-end där inställningarna görs och ett back-end som ligger i bakgrunden och fungerar som brygga mellan inmatningsenheten och applikationerna. I ControllerMate konstruerar du avancerade beteenden och relationer med hjälp av byggblock och matematiska formler. Det är inte så svårt som det låter, men räkna med att avsätta en kväll för att förstå alla dess invecklade byggblock. Här är en färdig ControllerMate-inställningsfil (.CMATE) för två stycken RumblePad 2, som bör fungera klanderfritt. ControllerMate är utan tvekan det mest kompetenta programmet som jag hittat. Pris: 15 USD (ca 110 SEK).
  • Gamepad Companion är det mest logiska av dem jag har testat. Väldigt intuitivt, men på bekostnad av detaljstyrningen. Dock verkar utvecklingen ha avstannat.
  • HID Wizard. Jag har ännu inte testat programmet men det verkar vara en mer avancerad variant av Gamepad Companion.
  • USB Overdrive. När jag testade så fick jag inte mina Rumblepads att prata med programmet. Verkar vara ett utbrett problem. Därför kan jag inte rekommendera det.
  • Xbox HID Driver och Xbox 360 Controller är två HID-managers som gör det möjligt att använda Xbox-tillbehör med din Mac.

Från att ha trott att utbudet av handkontroller, rattar och styrspakar till Mac varit ganska begränsat – som var fallet på 90-talet – har jag nu insett att du i princip kan ansluta vilket HID-tillbehör som helst. Det enda som behövs är ett mappningsprogram (om nu inte spelet/programmet har stödet inbyggt).

Spel

Som bekant har spelutbudet till Mac alltid varit något begränsat jämfört med andra plattformar. Det har ofta dröjt år innan spel portats till Mac. Å andra sidan har de spel som väl nått plattformen alltid hållit hög klass. Sedan jag började meka på mitt Mac Mini-baserade mediecenter har planen varit att även göra det till en okej spelmaskin. Eftersom det känns ganska meningslöst att skriva om spelen man hittar i butikerna eller på nätet, väljer jag att här rikta in mig på topplistespelen från 80- och 90-talet.

Emulatorer

Utan att ha särskilt bra koll på dagens utbud vågar jag hävda att många 80- och 90-talsspel fortfarande står sig väl. Med en emulator kan du åter lira dessa gamla godbitar. För lagligt spelande krävs ofta samma sak som när spelen var nya: dvs att du själv äger det. Idag finns dock en företeelse som kallas abandonware som är spel/program som tillverkarna släppt fria på grund av att de inte längre genererar några pengar. För oss nostalgiker finns här många guldkorn att hämta. Emulatorer finns det drivor av. Här är några favoriter:

Konsolemulering

Är ditt samvete som ett gummiband är det bara att ladda hem de spel du önskar från någon av de oräkneliga sajterna som erbjuder sådana, exempelvis Dash roms.

PC-emulering

  • Gamla DOS-spel: DosBox låter dig spela gamla DOS-spel. Här är en videoguide hur du installerar programmet. Lagliga spel i mängder hittar du här och här.
  • Nya Windows-spel: CrossOver Games Mac, som bygger på Open Source-mjukvaran Wine, gör att du kan spela nyare Windows-spel på din Mac. En lista över vilka spel som officiellt stöds hittar du här. CrossOver Games Mac kostar ca 40 USD (ca 300 SEK) i skarp version.

SCUMM- och Doom 1 & 2-emulering

Många minns säkert LucasArts spelklassiker med värme. Den motor vilka många av spelen var uppbyggda kring hette SCUMM. Nu förtiden njuter man enklast klassiker som Monkey Island, Fate of Atlantis, The Dig osv genom att ladda hem ScummVM. En lista vilka spel som stöds hittar du här och spel hittar du enklast här. Både Doom 1 och 2 fanns i mitten på 90-talet till Mac OS 9. Vill du köra dom klassiska liren idag behöver du (1) motorn Doom Engine och (2) de så kallade WAD-filerna till respektive spel, innehållandes banorna, ljuden och all grafik. En guide hur du får igång allt hittar du här.

Open Source-spel

Gratis är gott, och här nedan finns ett gäng intressanta, gratisalternativ:

  • UltraStar är en Singstar-kopia, släppt som Open Source. Det enda som behövs är en simpel mikrofon inkopplad i datorn (två separata ljudingångar krävs för att kunna spela två spelare). Låtar finns det gott om, bara att Googla.
  • Racer och VDrift är två bilspel som också är gratis.

Framtiden för spel på Mac

Tittar jag in i spåkulan ser jag en hög sannolikhet att Macen kommer att dra nytta av app-explosionen till iPhone. Alla nydanande spel som utvecklas till den plattformen tror jag på ett eller annat sätt kommer att vandra över till OSX. Men det är bara mina personliga gissningar. Och ju större OSX växer sig, desto mer kommer speltillverkarna att uppmärksamma det. Lite oroväckande är dock att Apple satsar så pass lite som dom gör inom spelområdet.

Diverse länkar

Mac Game Files – Samlingsplats för Mac-spel. Inside Mac Games – Mycket gedigen sajt som har allt om spelande på Macen. OverClocked ReMix – En fantastisk samlingsplats för remixad videospelsmusik. Video Game Music Archive – Videospelsmusik i MIDI-format. Emulator-zone.com – Listar emulatorer till Mac och andra plattformar. Bannister.org – Lång lista med emulatorer till Mac. Amberfish Arts – En grupp som arbetar på uppföljaren till Indiana Jones – Fate of Atlantis. Marathon – Ladda hem och spela den klassiska spelserien på OSX, Windows och Linux. Marathon Resurrection – Marathon Aleph One i ny skrud, driven av motorn till Unreal Tournament. Arcade – Halvfärdig emulator-launcher-plugin till Plex. Emulaunch – Smidigt interface för att starta spel med ett 15-tal emulatorer.

Share
Comments (2) Trackbacks (0)
  1. Grym blog! Den har hjälpt mig väldigt mycket med min hemma bio setup som består av Mac mini + logitech harmony + LCD tv + Logitech Rumblepad 2. Om du har lyckats ta fram bra inställningar för ControllerMate så skulle jag verkligen uppskatta att ta del av dessa! Jag har själv inte haft tid att sätta mig in ControllerMate utan har kört med Gamepad Companion.

    • Kul att höra! Jag har länge tänkt publicera inställningsfilen, som f ö funkar utmärkt. Det som har avhållit mig är att jag ännu inte har haft tid att få handkontrollerna att fungera bra i navigationen i Finder och i EmuLaunch II – i och för sig petitesser, men jag gillar inte att släppa ifrån mig “icke-optimerade” prylar :)

      Men jag kan lägga upp inställningsfilen ikväll, nemas problemas. Jag lägger i den som en länk i inlägget “Macen som spelmaskin”.


Trackbacks are disabled.